Braţele galaxiei spiralate NGC 3887, fotografiate de telescopul Hubble

Foto: adevarul.ro

Galaxia spiralată NGC 3887, surprinsă în această imagine de instrumentul Wide Field Camera 3 din dotarea telescopului spaţial Hubble, se află la peste 60 de milioane de ani lumină distanţă, în constelaţia australă Crater (Cupa) şi a fost descoperită la 31 decembrie 1785 astronomul William Herschel.

Modul în care este orientată faţă de Pământ ne permite să observăm braţele sale spiralate şi nucleul central în detaliu, fiind o ţintă ideală pentru astronomii care doresc să studieze modul în care sunt alcătuite braţele galaxiilor spiralate.

Însăşi existenţa galaxiilor cu braţe în spirală a reprezentat, pentru mult timp, o problemă pentru astronomi. Aceste braţe provin din nucleul galactic care se învârte cu viteză, în jurul propriei axe şi, din această cauză, ele ar trebui să dispară într-un timp cosmologic relativ scurt. Abia în anii ’60 astronomii au găsit soluţia acestei probleme – braţele spiralate nu se comportă ca nişte structuri rigide, ci sunt zone de densitate mare în discul galactic, cu o dinamică similară celei a unui ambuteiaj din trafic. Densitatea maşinilor care se deplasează în interiorul unui ambuteiaj rutier creşte în zona centrală a ambuteiajului, unde acestea se mişcă mai încet. Braţele spiralate funcţionează similar. Pe măsură ce praful şi gazele cosmice se deplasează printr-un mediu galactic mai dens, ele se comprimă şi îşi încetinesc foarte mult mişcarea.

Sursa: Agerpres