Excesul de proteine si efectele acestuia

0 70

Beneficiile proteinelor sunt numeroase. Ajuta la dezvoltarea musculaturii si reprezinta un ajutor de nadejde pentru persoanele care vor sa slabeasca. Consumate in exces, acestea pot deveni daunatoare, avertizeaza specialistii.

Suplimentele de proteine pot fi gasite sub forma de pudra si cu arome delicioase, fapt ce face usoara depasirea dozelor recomandate, avertizeaza nutritionistii. Un shake proteic din comert poate contine o cantitate de proteine la fel de mare cu cea dintr-o friptura, iar un baton proteic poate aduce aceeasi cantitate de proteine ca o omleta din trei oua.

In timp ce unii nutritionisti recomanda un consum ridicat de proteine, alti experti avertizeaza asupra riscurilor pe care le presupune excesul.

Suplimentele de proteine provin fie din produse de origine animala, precum zer sau cazeina, fie din plante precum soia, orez sau mazare si nu sunt de mult timp pe piata, nefiind suficient studiate. Alimentatia ofera in cele mai multe cazuri o doza mai mare decat cea recomandata de proteine, spun specialistii. Nu exista suficiente studii efectuate pana in prezent care sa spuna cu exactitate ce cantitate de proteine este prea mare si riscurile pe care le implica.

„Este un experiment. Nimeni nu poate spune care sunt efectele de lunga durata si asta ma ingrijoreaza in calitate de medic. Nimeni nu poate spune ce modificari se pot produce in organism peste 10, 15 ani,” spune dr. John E. Swartzberg, Universitatea Berkeley din California.

Organismul are nevoie de proteine pentru ca ofera aminoacizi pe care corpul nu-i poate produce in lipsa proteinelor. Cu ajutorul proteinelor, se formeaza „caramizi” din care se construiesc si se mentin masa musculara, oasele, pielea si alte tesuturi, de asemenea si hormoni si enzime vitale.

Un adult sanatos isi poate lua doza recomandata, 46 de grame pe zi pentru femei si 56 de grame pentru barbati, printr-un consum moderat de alimente bogate in proteine precum carne, peste, lactate, mazare sau nuci.

In grupurile de persoane care au consum redus de proteine se afla persoanele in varsta si adolescentele care au tendinta de a urmeze diete nesanatoase.

„Organismul poate digera si absorbi doar o anumita cantitate de proteine la fiecare masa. Oamenii cred ca, cu cat mananca mai multe proteine, cu atat va creste masa musculara sau vor slabi. Aceste idei nu au fost dovedite,” spune nutritionistul Jon White. „Daca mananci 300 de grame de proteine zilnic, asta nu inseamna ca masa musculara se va dezvolta mai mult decat la o persoana care ia 120 de grame pe zi. In plus, lipsesti organismul de alti nutrienti importanti precum cei oferiti de cereale, grasimi, fructe si legume,” adauga specialistul.

Studiile efectuate pana in prezent au aratat ca exista o legatura intre dietele bogate in proteine si boli precum cancer sau afectiuni ale inimii si ale rinichilor. De asemenea, studiile au mai aratat ca dietele bogate in proteine nu ajuta la mentinerea musculaturii pe perioade lungi de timp.

loading...

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.