Top 10 alimente bogate in vitamina K

Sursa Foto: https://pixabay.com/en/vegetables-garden-harvest-organic-790022/

La fel ca toate celelalte vitamine și minerale, vitamina K (“vitamina antihemoragică”) joacă un rol important pentru o bună sănătate a organismului nostru. Vitamina K este, de fapt, un grup de compuși. Cele mai importante elemente din acești compuși sunt vitamina K1 (fitochinonă)  și vitamina K2 (menachinonă).

În general, fitochinona (K1) este des utilizată, întrucât este mai puțin toxică, își face efectul mai repede, este mai eficientă și acționează mult mai bine pentru anumite boli. Aceasta se găsește în legume, iar menachinona (K2) în produsele lactate și ouă. Interesant de știut este faptul că, în organism, nivelul vitaminei K depinde de sănătatea intestinului. Un procent mare din nivelul său este datorat bacteriilor existente deja în corp.

Organismul are nevoie de acest grup de compuși, pentru a produce protrombina, o glicoproteină care se găseşte în plasma normală. Aceasta are  un rol important în coagularea sângelui și metabolismului osos.

Un deficit de vitamina K poate duce la boli grave, precum cancer, ori probleme ale inimii. Iată de ce este aceasta atât de importantă și care sunt sursele din care putem obține doza zilnică!

Rolul vitaminei K în organism

În organism, vitamina K are o importanță majoră pentru coagularea sângelui. Aceasta este folosită pentru a inversa efectele medicamentelor pentru „subțierea sângelui” atunci când au fost administrate în exces.  De asemenea, ea este utilizată și pentru tratarea sângerărilor provocate de medicamente, inclusiv salicilate, sulfonamide, chinină, chinidină sau antibiotice.

Mai mult decât atât, ea este utilizată pentru a preveni și trata osteoporoza și pentru a calma mâncărimea care, adesea, însoțește o boală hepatică – numită ciroză biliară. Vitamina K2 (menachinonă) se administrează pe cale orală, pentru tratarea osteoporozei și a pierderii masei osoase cauzate de steroizi, precum și pentru scăderea colesterolului – în cazul persoanele care fac dializă.

Mulți aplică vitamina K la nivelul pielii, pentru a elimina umflăturile produse de mușcăturile de țânțari, cicatricile, vergeturile și arsurile. Este, de asemenea, utilizată local pentru a trata rozaceea, o afecțiune a pielii care provoacă roșeață și coșuri pe față. După o intervenție chirurgicală, această vitamină este utilizată pentru a accelera vindecarea pielii și pentru a reduce vânătăile și umflăturile.

În timpul sarcinii, vitamina K joacă un rol major, mai ales în al treilea trimestru. Ea este importantă pentru mamă, atât în timpul travaliului, cât și după naștere.  O deficiență de vitamina K este problematică atât pentru mamă, cât și pentru copil, deoarece poate provoca dezvoltarea colestazei. Această boală afectează, în special, femeile în trimestrul al treilea de sarcină și se caracterizează printr-o întrerupere hormonală a fluxului de bilă, din vezica biliară. Simptomele acestei afecțiuni includ: depresie, o poftă de mâncare excesivă – ori pierderea poftei de mâncare, oboseală excesivă.

În cazul nou-născuților, care au probleme cu deficitul de vitamină K, injecțiile cu vitamină antihemoragică pot preveni o tulburare hemoragică rară, dar letală numită „hemoragie cu deficit de vitamină K”, cunoscută și sub denumirea de „boală hemoragică a nou-născutului”.

Această afecțiune poate provoca sângerări în creier și poate duce la leziuni cerebrale sau chiar la moarte.

Alimente bogate în vitamina K

Corpul nostru are nevoie de aproximativ 90 de micrograme de vitamina K pe zi. Din fericire, există o serie de alimente care bogate în vitamina K. Acestea sunt:

Legumele crucifere: varza de Bruxelles, broccoli-ul, varza și conopida. Pe lângă faptul că aceste legume conțin o mare cantitate de Omega 3, ele sunt bogate și în calciu, fier, cupru și potasiu, având și un conținut ridicat de vitamina K. De exemplu, în 100 de grame de spanac se regăsesc 540.7 micrograme de vitamina K, iar 100 de grame de varză conțin 108.7 micrograme.

Fructe de pădure/prune:  Pentru a te bucura de toate substanțele nutritive (carbohidrați, vitamine) pe care acestea le conțin, este necesar să le consumi crude. De exemplu, o cana cu afine sau mure are aproximativ 29 de micrograme de vitamina K.

Verdețuri: Ierburile verzi (precum pătrunjelul, ori mărarul) sunt cunoscute pentru conținutul bogat de vitamina K – și nu numai. În 100 de grame de pătrunjel se regăsesc 164 de micrograme de “vitamină antihemoragică”.

Natto (Soia fermentată): 100 de grame de Natto (preparat japonez) conțin 939 de micrograme de vitamina K. Un alt preparat din soia fermentată, supa miso, are 15-30 de micrograme per porție.

Vitamina K este esențială pentru o bună funcționare a organismului, fiind benefică pentru a menține inima sănătoasă și a ajuta la coagularea sângelui. În plus, ea deține proprietăți unice antineoplastice (luptă împotriva creșterilor tumorale), fiind extrem de importantă și în sarcină. Din fericire, există multe alimente care oferă organismului aportul zilnic necesar de vitamina K.

Loading...
loading...

Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.