Beneficiile, Riscurile şi Precauţiile Utilizării Unei Saune

Saunele există de mii de ani şi câştigă din ce în ce mai mult teren pentru că ajută la relaxare şi au numeroase beneficii pentru sănătate. Aceasta favorizează transpiraţia abundentă care este o formă de terapie. 

 

Maiaşii utilizau o formă de sauna încă de acum 3000 de ani, în Finlanda sunt folosite de mii de ani şi unul din trei locuitori o foloseşte, iar în SUA se estimează că există peste un milion de saune. 

 

Acum există şi saune de interior care se pot instala uşor în orice apartament sau reşedinţă, sunt o metodă excelentă de relaxare şi îmbunătăţesc sănătatea cardiovasculară exact ca şi un program de exerciţii fizice. 

 

Totuşi, sauna poate fi contraindicată în anumite cazuri, iar persoanele cu afecţiuni cardiovasculare nu o pot utiliza decât după ce se consultă cu medicul.

 

Ce este sauna?

 

Sauna este o cameră încălzită până la o temperatură de 100 de grade Celsius. De obicei se foloseşte căldura uscată cu umiditate de maximum 20%, însă, sunt şi saune cu umiditate mai mare. 

 

De exemplu, saunele turceşti implică un procent mai mare de umiditate. În timpul folosirii unei saune, temperatura de la nivelul pielii ajunge la aproximativ 40 grade Celsius, iar pe măsură ce temperatura creşte, este stimulată transpiraţia excesivă şi, pentru că organismul încearcă să se răcească, se accelerează ritmul cardiac.

 

Tipuri de saune

 

În funcţie de modul în care este încălzită camera, saunele sunt de mai multe tipuri:

 

Saune încălzite prin arderea lemnului – Sunt camere încălzite prin arderea lemnului, au umiditate scăzută şi temperaturi ridicate;

 

Saune cu încălzire electrică – Sunt similare cu cele pe lemne prin faptul că au temperaturi ridicate şi umiditate scăzută, dar sunt încălzite electric prin podea;

 

Saune cu infraroşu – Sunt dotate cu lămpi speciale care folosesc unde de lumină pentru a încălzi corpul persoanelor din saună şi nu întreaga cameră. În aceste saune sunt temperaturi mai scăzute, ajungând la cca 60 de grade Celsius, dar se va transpira la fel de abundent ca şi în celelalte modele;

 

Saune cu aburi – În loc de căldură uscată se foloseşte aburul şi sunt saune cu umiditate crescută sau căldură umedă. 

 

Beneficiile pentru sănătate ale unei saune

 

Indiferent de modul în care funcţionează sau de umiditate, sauna creşte ritmul cardiac şi contribuie la dilatarea vaselor de sânge. Într-o saună, ritmul cardiac poate creşte cu până la 150 de bătăi pe minut, iar acest lucru este însoţit de numeroase beneficii pentru sănătate:

 

Ameliorarea durerilor – Stimularea circulaţiei ameliorează durerile musculare, îmbunătăţeşte mişcarea articulaţiilor şi ameliorează durerile cauzate de artrită. 

 

Reducerea stresului – Întrucât căldura din sauna îmbunătăţeşte circulaţia, promovează relaxarea şi o stare generală de bine.

 

Îmbunătăţeşte sănătatea cardiovasculară – Reducerea nivelului de stres este legat de riscuri mai mici de afecţiuni cardiovasculare cu risc de deces. De asemenea, utilizarea saunei a fost asociată cu tensiune arterială scăzută şi cu îmbunătăţirea funcţiilor inimii. 

Ameliorează anumite probleme ale pielii – Sauna uscată usucă pielea, iar acest lucru este benefic pentru cei care suferă de psoriazis. Însă, în cazul celor care suferă de dermatită atopică se pot agrava simptomele. 

 

Este benefică pentru cei care suferă de astm  – Ajută la deschiderea căilor respiratorii şi la reducerea stresului. 

 

Riscuri pentru sănătate şi precauţii

 

Utilizarea moderată a unei saune pare să fie sigură pentru majoritatea oamenilor. Cu toate acestea, o persoană cu boli cardiovasculare ar trebui să discute mai întâi cu un medic. Prin urmare, sunt câteva situaţii în care se recomandă maximă precauţie la utilizarea unei saune:

 

Apar variaţii de tensiune

 

Comutarea între saună şi apa rece poate creşte tensiunea arterială şi nu este recomandată persoanelor hipertensive. De asemenea, utilizarea saunei poate provoca scăderea tensiunii arteriale, motiv pentru care persoane hipotensive sau care au suferit recent un atac de cord trebuie să se consulte cu medicul. 

 

Apare riscul de deshidratare – Din cauza transpiraţiei abundente, organismul pierde din lichide iar acest lucru poate duce la deshidratarea persoanelor care suferă de boli de rinichi.

 

Ameţeli şi greaţă – Din cauza temperaturilor crescute, unele persoane experimentează ameţelile şi greaţă.

 

Precauţii în utilizarea unei saune

 

Pentru a evita orice efecte negative asupra sănătății, se recomandă și următoarele măsuri de precauție:

 

Evitarea alcoolului

 

Alcoolul creşte riscul de deshidratare, hipotensiunea arterială, aritmia şi moartea subită. 

 

Utilizarea pe perioade limitate de timp

 

O şedinţă de sauna nu trebuie să depăşească durata a 20 de minute, iar începătorii nu ar trebui să stea mai mult de 10 minute. 

 

Consum adecvat de apă 

 

Indiferent de tipul de sauna folosit, este important să fie înlocuite lichidele pierdute prin transpiraţie şi este necesar un consum sporit de apă. Astfel, oamenii ar trebui să bea cel puţin două pahare de apă după folosirea saunei. 

 

Evitarea utilizării saunei de către persoanele bolnave 

 

Este vorba despre cei care suferă de tensiune arterială scăzută, dar şi de femeile însărcinate.

 

Copiii nu trebuie să petreacă în saună mai mult de 15 minute şi vor fi supravegheaţi continuu. 

Citește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata