Contractura musculară: care sunt cele mai eficiente terapii

55

Să faci mișcare înseamnă să acționezi pentru o stare de sănătate mai bună. Cu beneficii fizice preventive și terapeutice, dar și psihologice, activitatea fizică este un aliat prețios al bunăstării fiecăruia. Uneori, însă, se poate întâmpla să fii afectat de o contractură musculară. Iată mai jos care sunt cauzele acestei neplăceri și ce metode eficiente de tratament există.

Ce este contractura musculară

O contractură musculară înseamnă o durere în mușchii suprasolicitați și este cauzată, de obicei, de o încălzire insuficientă sau de deshidratare înaintea unei sesiuni sportive. Contracția mușchiului este de durată, în absența stimulării voluntare, apărând senzația de rigiditate dureroasă. O contractură este rezultatul a mici leziuni musculare, iar corpul are nevoie, în general, de 5-10 zile să se recupereze. Cel mai frecvent, contracturile apar la mușchii membrelor inferioare, la nivelul coapselor și, mai des, al gambei. Contractura împiedică folosirea corectă a zonei afectate, iar mușchiul are nevoie de odihnă. 

Cum să gestionezi o contractură musculară

În funcție de gravitatea contracturii musculare, terapiile care pot fi folosite includ de la aplicarea de comprese la administrarea de medicamente miorelaxante și terapia shock wave, care constă în generarea și transmiterea către țesutul afectat a unei unde de șoc. Efectele acestei terapii shockwave sunt formarea de noi vase sangvine, stimularea producției de colagen, dar și scăderea inflamației în zona afectată de contractura musculară. 

O contractură este un semn că organismul este sub tensiune. Acesta este motivul pentru care, în cazul în care ai suferit o tensiune musculară, trebuie să te odihnești. Poți aplica pe zona afectată comprese calde, de exemplu, un prosop sau chiar o sticlă de apă, pentru ca mușchiul să se relaxeze. 

O metodă eficientă este masajul ușor, fără a forța mușchiul. Poți folosi pentru masaj uleiuri esențiale cu proprietăți relaxante, diluate în ulei vegetal neutru, de exemplu, cel de migdale. Printre aceste uleiuri esențiale, se numără cele de lavandă, rozmarin, cimbru, eucalipt și mentă. Nu contează foarte mult ce alegi, ci mai degrabă masajul în sine.

Dacă toate aceste metode nu sunt suficiente, poți lua un analgezic, precum paracetamolul, sau un relaxant muscular care îți poate fi prescris de medicul de familie. 

Sportivii de nivel mai înalt pot apela la un fizioterapeut, dacă se grăbesc să se recupereze. De ce e fizioterapia indicată în aceste situații? Pentru că, prin anumite exerciții și tehnici, aceasta poate ajuta la reducerea intensității durerii și la creșterea mobilității în cazul contracturilor musculare.

Cum să previi o contractură musculară

Cea mai simplă metodă de a preveni o contractura musculară este să efectuezi o încălzire adecvată și serioasă, adaptând antrenamentul la abilitățile și forma ta fizică. Totodată, exercițiile stretching sunt foarte importante.

Pe de altă parte, hidratarea are un rol extrem de important, în general, pentru bunăstarea organismului. Înainte, în timpul și după antrenamente, este esențial să bei o cantitate adecvată de lichide. Nu în ultimul rând, dieta trebuie să conțină alimente care să asigure un nivel adecvat de calciu și magneziu. 

O perioadă de recuperare după exercițiile fizice și un somn de calitate sunt, de asemenea, importante pentru prevenirea contracturilor musculare.

 

Indiferent de activitatea fizică pe care o alegi, că este vorba despre antrenament cu greutăți, alergare sau yoga, începe încet, crescând treptat intensitatea exercițiilor pe parcursul sesiunilor. Ascultă semnalele propriului corp, ca să știi când să te oprești. Un antrenament începe întotdeauna cu o încălzire generală și se încheie cu zece minute de stretching. Dincolo de îmbunătățirea evidentă a performanței și a condiției fizice, practicarea regulată a unui sport este foarte eficientă în prevenirea multor boli cronice, precum cele cardiovasculare și chiar degenerative.

Citește și
Spune ce crezi