De ce nu trebuie să dormi mai puțin de 6 ore pe noapte? 6 motive de luat în seamă

Sursa foto: https://www.pexels.com/photo/alarm-alarm-clock-analogue-clock-280257/
evomag.ro

Calitatea somnului presupune un orar de odihnă bine stabilit, care să cuprindă 6-8 ore de somn pe noapte. Insomnia, mediul incomod sau munca excesivă pe timpul serii pot diminua considerabil calitatea somnului. Pe termen lung, odihna insuficientă are consecințe grave asupra sănătății. Să vedem de ce nu trebuie să dormi mai puțin de 6 ore pe noapte.

1. Slăbirea sistemului imunitar

Un studiu realizat la Universitatea din California, San Francisco, coordonat de Dr. Aric Prather a demonstrat legătura dintre imunitate și somn. 164 voluntari sănătoși au fost monitorizați timp de 7 zile consecutive, în vederea analizei somnului. Apoi, aceștia au fost expuși virusului care provoacă banala răceală. Cercetătorii au ajuns la concluzia că cei cu o odihnă deficitară (sub 6 ore) au un risc mai crescut de a răci.

 

Multe alte cercetări care s-au desfășurat de-a lungul timpului demonstrează că odihna insuficientă slăbește imunitatea. 

2. Factor de risc pentru bolile cardiovasculare

Un alt studiu realizat la Centrul Național de Investigații Cardiovasculare din Madrid a demonstrat că ateroscleroza la nivelul întregului corp are o incidență mai crescută în rândul persoanelor care dorm mai puțin de 6 ore pe noapte și care au o calitate a somnului mai slabă. Calitatea somnului a fost definită de frecvența cu care somnul este întrerupt pe timpul nopții. Studiul a inclus 3974 de persoane ce au fost monitorizate timp de o săptămână cu ajutorul unui dispozitiv pe care l-au purtat constant.

 

Așadar, chiar dacă dormi suficient, faptul că te trezești constant pe timpul nopții poate reprezenta un factor de risc pentru bolile cardiovasculare. Controlează-ți calitatea somnului prin amenajarea unui spațiu comod și relaxant (alege perna potrivită de pe www.somnia.ro).

3. Factor de risc pentru sindromul metabolic

Sindromul metabolic însumează o serie de afecțiuni cauzate de o dereglare metabolică. Această dereglare este consecința depunerii de țesut adipos (grăsime) pe organe, inclusiv pancreasul care devine incapabil să mai secrete insulină suficientă. Astfel, sindromul metabolic include hipertensiune arterială, hiperglicemie, exces de grăsime la nivelul abdomenului și nivel ridicat de colesterol și trigliceride în sânge. Aceste afecțiuni cresc riscul de apariție a obezității, diabetului zaharat și bolilor cardiovasculare.

 

Ce legătură are sindromul metabolic cu somnul? Cercetătorii au demonstrat că persoanele care nu dorm suficient au un risc crescut cu până la 30% de a dezvolta hiperglicemie și grăsime abdominală și cu până la 56% de a suferi de hipertensiune arterială.

4. Scăderea productivității

Atunci când nu dormi suficient, corpul devine slăbit. Nopțile repetate în care nu ai dormit suficient duc la iritabilitate, anxietate, probleme de concentrare, agitație și depresie. De asemenea, memoria este afectată. Acestea pot avea consecințe negative asupra locului de muncă, dar și asupra vieții sociale. Studiile au arătat că lipsa unei ore de somn creează tulburări cognitive asemănătoare cu cele ce apar sub influența alcoolului. 

 

Tot din cauza oboselii excesive, poți adormi în timpul zilei fără să-ți dai seama, în momente nepotrivite, de exemplu în timpul condusului. Astfel, pot avea loc accidente   

5. Afectarea vieții sexuale

Atunci când organismul nu primește destulă odihnă, semnalele creierului întrerup producerea de hormoni sexuali (estrogen și testosteron) și stimulează producerea de cortizol, hormonul stresului. Astfel, apetitul sexual poate fi diminuat, poate apărea disfuncția erectilă (bărbatul nu reușește să obțină erecția) sau chiar infertilitate.

 

Dar viața sexuală nu este afectată doar din punct de vedere biologic. Lipsa somnului produce o stare de oboseală generală care diminuează considerabil apetitul sexual. Terapeuții spun că oboseala este motivul principal pentru care cuplurile își pierd interesul pentru sex.

6. Accelerarea procesului de îmbătrânire

Somatotropina este un hormon secretat de glanda pituitară, care se află la nivelul creierului. Acest hormon este responsabil de creșterea și dezvoltarea organismului în copilărie. La adulți, acesta are rol în metabolism și în regenerarea celulară. Lipsa somnului afectează creierul și reduce secreția de somatotropină. Astfel, celulele nu se mai regenerează la fel de ușor, apar modificări genetice și implicit, îmbătrânirea. 

 

În concluzie, somnul este foarte important pentru sănătatea fizică și psihică, dar și pentru o viață fericită din punct de vedere familial, profesional și social.

Loading...
Citește și

Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.