Italia caută ființe vii ultrarezistente pentru a înțelege dacă pot supraviețui pe alte planete

75

Întrebările sunt aceleași ca întotdeauna. Exista extraterestrii? Vom putea să trăim în afara Pământului într-o zi? În Italia, un grup de experți în astrobiologie, o ramură științifică care caută forme de viață pe Pământ capabile să supraviețuiască pe alte planete, își înmulțește eforturile printr-o serie de investigații care lucrează pentru a răspunde la prima întrebare.

Un exemplu este cel al Câmpurilor Flegreene. În ceea ce privește ecosistemele, supervulcanul din această zonă, situat lângă Napoli, este un mediu interesant. În ciuda temperaturilor de peste 70 ° C, adăpostește viață. Aceasta include arheea, un microorganism procariot unicelular care a devenit obiectul de studiu al lui Marco Moracci, profesor la Universitatea Federico II.

Motivul este că Moracci crede că energia stocată în sistemele vulcanice terestre ar putea fi și mai valoroasă în locuri cu mai puțină nutriție și lumină, cum ar fi luna Europa a lui Jupiter, un satelit care pare să ascunde un mare ocean sărat acoperit de kilometri de gheață. Sau, de asemenea, luna Enceladus a lui Saturn, care are o mare mare de apă lichidă sub o crustă de gheață. „Încercăm să înțelegem care este cel mai bun moment pentru a observa arheile. Și avem date foarte interesante despre asta”, explică Moracci.

ciuperca marțiană

Dar Moracci nu este singurul cu aceste idei în Italia. Atât de mult, încât studiile sale fac parte din Life in Space, un proiect care reunește diverse investigații de astrobiologie de la universități și institute italiene. Aceștia sunt coordonați de Silvano Onofri, profesor de botanică sistematică la Universitatea din Tuscia, care lucrează cu echipe formate din astronomi, biologi, chimiști, fizicieni, geneticieni și medici.

Se pare că ascunde un mare ocean sărat acoperit de kilometri de gheață. Sau, de asemenea, luna Enceladus a lui Saturn, care are o mare mare de apă lichidă sub o crustă de gheață. „Încercăm să înțelegem care este cel mai bun moment pentru a observa arheile. Și avem date foarte interesante despre asta”, explică Moracci.

Onofri a descoperit Cryomyces antarcticus în 2005. Aceasta este o mică ciupercă care trăiește într-unul dintre cele mai ostile medii cunoscute: roci antarctice, foarte sărace în apă și constant sub temperaturi polare. Ce seamănă cu vremea de pe Marte. Din acest motiv, ciuperca a fost supusă la condiții extreme în sisteme care simulează contextul în spațiu sau pe suprafața altor planete și expusă la radiații cosmice. Și a supraviețuit. Motivul pentru care grupul de cercetare al lui Onofri încearcă acum să înțeleagă cum este posibil.

„Am pus-o într-o cameră care simulează atmosfera lui Marte, unde există o disponibilitate foarte scăzută de apă lichidă și pentru perioade scurte. Și totuși, ciuperca a reușit să se metabolizeze”, a explicat Onofri săptămânalului italian ‘L’Essenziale’. . Prin urmare, poate că proiectul său va primi în curând 3,5 milioane de euro, fonduri în principal de la Agenția Spațială Italiană (ASI).

Cum să supraviețuiești în spațiu

Un alt caz este cel al Laurei Silva, de la Institutul Național de Astrofizică din Trieste, care colaborează cu Agenția Spațială Europeană și NASA din SUA. Investigațiile sale sunt efectuate prin modele computerizate care încearcă să înțeleagă în ce condiții o planetă poate adăposti forme de viață.

Există însă și cercetările Nadiei Balucani, de la Universitatea din Perugia, care, în acest caz, se concentrează pe studiul gazelor interstelare și al prafului în care se nasc primele semne chimice de viață. În timp ce Daniela Billi, astrobiolog la Università di Tor Vergata din Roma, se concentrează pe analiza cianobacteriilor, care au supraviețuit și în condiții similare pe Marte.

Prin urmare, ipoteza este că aceste bacterii, care efectuează singure fotosinteza, pot fi, de asemenea, una dintre cheile pentru a înțelege cum să supraviețuiești în spațiu sau cum să modifici clima lui Marte, astfel încât aerul său să fie respirabil. „Facem aceste experimente de un an și jumătate și am văzut că sunt chiar capabili să-și repare ADN-ul”, a spus Billi.

Sursa: www.epe.es